لوگو افق رادیس
لوگو افق رادیس

عضویت فدراسیون بین المللی IFIA , WIIPA و شرکت در مسابقات جهانی

عناوین این مطلب

اگر وقت کافی برای مطالعه مقاله ندارید، مشاورین ما به صورت کاملا رایگان در خدمت شما هستند
عضویت فدراسیون بین المللی IFIA , WIIPA و شرکت در مسابقات جهانی

فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های مخترعان (IFIA)

فدراسیون بین‌المللی مخترعان International Federation of Inventors’ Associations یک سازمان غیردولتی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۶۸ به ابتکار آقایان دکتر هارالد رومانوس (رئیس اداره اختراعات کشور سوئد) و لیف نوردسرند (رئیس اداره اختراعات کشور نروژ) بوده‌اند که اقدام به نگارش نخستین اساسنامه و ثبت حقوقی آن نمودند؛ و با گردهم‌آیی انجمنهای مخترعان هفت کشور اروپایی (انگلستان، سوئد، نروژ، فرانسه، هلند، سوئیس و آلمان) در انگلستان زیر نظر سازمان ملل متحد راه‌اندازی شد. مقر اصلی(دفتر) این فدراسیون در سوئیس و دفتر دبیرکل آن در تهران ایران است. این فدراسیون جهانی نیز مانند دیگر فدراسیون‌های جهانی غیردولتی است و از هر کشور جهان یک نهاد غیردولتی را به‌عضویت رسمی می‌پذیرد.
هم اکنون، انجمنهای مخترعان بیش از 152 کشور جهان عضو رسمی این فدراسیون هستند. این فدراسیون عضو ناظر و مشاور سازمان کنفرانس‌ها و پیشرفت‌های ملل متحد (UNCTAD)، و عضو و ناظر سازمان ثبت اختراعات اروپا (SACEPO) است و مهم‌ترین سازمان حمایتی برای مخترعان جهان زیر نظر سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) و عضو سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) و عضو ویژه اتحاد برای نوآوری اتحادیه اروپا (EAI) بشمار می‌آید.
این فدراسیون مسئول برگزاری المپیاد اختراعات و جام جهانی اختراعات و حمایت‌کننده برگزاری مسابقات جهانی اختراعات، نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی اختراعات، کنفرانس‌ها، و کارگاه‌های آموزشی مخترعان است. از جمله اهداف اصلی این فدراسیون حمایت مادی، معنوی و حقوقی از مخترعان جهان است. در این راستا، این فدراسیون اعطاءکننده جوایز در مسابقات بین‌المللی اختراعات در بیش از ۱۲۵ کشور جهان است. به عنوان مثال، یکی از جوایز ویژه بخش خارجی جشنواره بین‌المللی خوارزمی در ایران را این فدراسیون اعطاء می‌نمود.
ایفیا سازمان جهانی غیردولتی در حوزه اختراعات و ابتکارات می‌باشد که در سال ۱۹۶۸ با هدف ایجاد بستر مناسب بین‌المللی برای حمایت از مخترعان تأسیس شد. مأموریت ایفیا توسعه خلق دانش، ترویج فرهنگ نوآوری و تسهیل فرایند تبدیل ایده به ثروت می‌باشد.

ایفیا چه می‌کند؟

  • اجرای برنامه‌های آموزشی از قبیل سمینارها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها
  • حمایت از برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره‌ها، المپیادها، نمایشگاه‌ها و مسابقات
  • انتخاب و اعطای جوائز بین‌المللی به مخترعین برتر
  • تقدیر از شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار در این عرصه
  • تولید محتوا و نشر کتاب‌های مرجع، آماری، راهنما و کمک آموزشی
  • ایجاد شبکه‌های فیزیکی و مجازی مرتبط بین‌المللی
  • ارائه خدمات مشاوره‌ای

سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان (WIIPA)

یک سازمان جهانی غیر انتفاعی که در سال ۲۰۱۰ توسط آقای Hsieh Hin-Ming تاسیس شد و دفتر مرکزی این سازمان در جمهوری چین (تایوان) قرار دارد.
در حال حاضر بیش از ۵۰ کشور به خانواده ویپا پیوسته اند تا اختراعات، نوآوری و حقوق مالکیت معنوی را در سراسر جهان ترویج کنند ویپا دارای چهار دفتر منطقه ای در شرق آسیا جنوب آسیا خاورمیانه و اروپا است.
ویپا تلاش میکند تا با سیاست گذاریهای درست موجبات ترویج همکاری بین انجمن ها مخترعان دانشگاهها مراکز پژوهشی و شرکتهای کشورهای مختلف را فراهم نماید.
در همین حال سعی بر این دارد که زمینه توسعه جهانی حقوق مالکیت معنوی را تقویت کند ویپا تاکید زیادی بر مفهوم مشترک” و “مشارکت اساسی دارد.

موسس ویپا

از سال ۱۹۹۳ آقای in Hin-Ming انجمن “TIPPA” را با حمایت بسیاری از جامعه اختراعات تایوان تشکیل داده است. او رهبری بسیاری از گروههای برند و تجاری تایوانی را برای شرکت در نمایشگاههای بین المللی اختراعاتی که در آسیای جنوب شرقی و کشورهای اروپایی برگزار میشد برعهده داشته است. با موفقیت راهی را برای محصولات تایوان برای مطابقت با استانداردهای بین المللی باز کرد و پایه و اساس تأسیس ویپا WIIPA” را گذاشت.
در سال ۲۰۰۰ آقای Hsieh Hin-Ming احساس کرد که محور اصلی TIPPA محدود به تایوان است. او با چشم اندازی برای دستیابی به صحنه بین المللی زمان و تلاش خود را صرف جمع آوری نیروهای فراملی کرد تا چشم انداز خود را عملی کند. او با داشتن یک ایدئولوژی پر جنب و جوش به باز کردن درهای فرصت برای مخترعان جوان و با استعداد در سطح جهانی ادامه داد و توانست توجه بین المللی را برای ایجاد WIIPA به عنوان یک سازمان چند ملیتی جلب کند.

ماموریت WIIPA

  • ارائه خدماتی مانند مشاوره تحصیلی برای اعضا و دانشگاهها (محلی) و بین المللی در مورد موضوعات مرتبط با اختراع ارتباطات موثر، ثبت اختراع و زمینه مربوط به مالکیت معنوی آن.
  • مشارکت اعضا و همچنین نمایندگان دانشگاههای خارجی در سمینارها و فرصتهای آموزش عملی چه) داخلی و چه در خارج از کشور برای افزایش سطح مهارت و شایستگی انجمن.
  • ترویج بازدیدهای متقابل و روابط متقابل بین سازمانهای عضو مخترعان و تولیدکنندگان برای تقویت روابط چندجانبه و پیوندهای فرهنگی بین کشورهای عضو.
  • ارتقای سطح اختراع و نوآوری به استانداردهای بین المللی و اجرای اقدامات سختگیرانه برای حفاظت از مخترعان در زمینه مالکیت معنوی.
  • ایجاد تحقیقات آموزشی مراکز توسعه مجامع بین المللی سخنرانی ها کنفرانس ها و غیره.

هدف WIIPA

ویپا روح جهانی شدن را حفظ میکند و چشم انداز خود را در سراسر جهان گسترش میدهد با فناوری یک رابطه ی شبکه ای ایجاد و امکان یک الگوی ارتباطی سیال را برای تبادل خلاقانه تر ایدهها و اطلاعات در میان ذینفعان فراهم میکند ویپا علاوه بر برگزاری دوره ای فعالیتهایی مانند نمایشگاهها و کنفرانسهای بین المللی یک برنامه تربیت معلم و گاشتن بذر اختراع را توسعه خواهد داد. از طریق این برنامه ما مطمئن هستیم که مخترعان جوان و با استعداد از تخصص معلمان بین رشته ای ریشه میگیرند و اشتیاق خود را برای مهارتهای مربوطه خود پرورش داده و کشف میکنند.

دفتر منطقه ای خاورمیانه

با توجه به گسترش ویپا ایجاد دفاتر منطقه ای برای افزایش وحدت و تمرکز بر اعضای جدید و سیاست گذاریهای منطقه ای متناسب به فرهنگ و قوانین کشورهای منطقه ضروری بود.
خاورمیانه به عنوان یک منطقه در حال توسعه نیاز به توجه بیشتری داشته و نقش کلیدی این منطقه به دلیل منابع طبیعی سرشار در اقتصاد جهان قابل چشم پوشی نیست.
ویپا برای پاسخگویی بهتر به نیازهای کشورهای عضو دفتر منطقه ای خاورمیانه را تاسیس کرد.
این دفتر اکنون به مرکزیت کشور ترکیه فعال است و بر فعالیت کشورهای ترکیه ایران امارات متحده عربی، قطر، عربستان سعودی و سوریه به عنوان اعضای اصلی ویپا در منطقه خاورمیانه حمایت و نظارت می‌کند.

معرفی دفتر ایران

رشد اقتصاد ملی تا حد زیادی تابع فعالیت‌های مبتکرانه و نوآورانه است و این فعالیت‌ها به نوبه خود به عوامل سازمانی مختلفی مانند توزیع مهارت‌ها و خلاقیت نیروی کار، نرخ کارآفرینی میزان باز بودن نسبت، همکاری مشوقهای ریسک پذیری، سطح و ماهیت سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه عمومی و فرصت‌های طلایی نسبت داده می‌شود.
یکی از ابعاد زیرساخت‌های سازمانی یک کشور، مجموعه سازمان‌های غیرانتفاعی آن با مأموریت الهام بخشیدن و فعال کردن شرکت‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری است با توجه به این مهم دفتر نمایندگی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان در ایران به عنوان یک مجموعه غیر انتفاعی از سال ۹۳ پس از موافقت اعضا در جلسه سالانه ویپا فعالیت رسمی خود را با کسب مجوزهای لازم در کشور ایران آغاز نموده است و اکنون دارای نمایندگان فعال بسیار در بخش‌های مختلف کشور است.
از مهم‌ترین فعالیت‌های این دفتر میتوان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی حمایت و برگزاری رویدادهای ملی و بین المللی در حوزه اختراع و نوآوری حمایت و برگزاری رویدادهای استارت آپی و فناورانه تجاری سازی اختراعات خدمات مالکیت معنوی، خدمات مشاوره‌ای و فراهم کردن امکان شرکت کردن مخترعان و اندیشمندان و پژوهشگران ایرانی در جشنواره‌های بین المللی اختراع و نوآوری است.
این دفتر بر اساس اهداف مشخص همگام با سند چشم انداز کشور و شاخصهای نوآوری جهانی سعی در پیشبرد اهداف علمی کشور و انتقال دانش در حوزههای ملی و بین المللی دارد.

برای دریافت خدمات، با ما در ارتباط باشید
ساعت پاسخگویی روز‌های کاری از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر
مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
تنها با پر کردن فرم زیر برای شما

کارشناسان حرفه ای ما با شما تماس خواهند گرفت و از ایده تا پایان راه با شما هستند

کارشناسان حرفه ای ما با شما تماس خواهند گرفت و از ایده تا پایان راه با شما هستند

نقش رویدادهای بین المللی در ترویج و توسعه عرصه های ،فرهنگی، اقتصادی و علمی :

رویدادهای بین المللی میتواند برگزاری موجب بازگشایی پتانسیل فرهنگ و خلاقیت برای توسعه پایدار اجتماعی اقتصادی و علمی و منبع رشد فراگیر و ایجاد شغل گردد و حتی تجارت جهانی محصولات خلاقانه را متاثر از خود قرار دهد چرا که در سالهای اخیر علی رغم عدم اطمینان اقتصادی در رویدادها این روند به گسترش خود ادامه داده است.
برگزاری رویدادهای دوره ای میتواند به دولت‌ها و جوامع در مورد چگونگی انطباق با روندهای جهانی و مقابله با مشکلات پیچیده در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است کمک کند. از آنجایی که اقتصادهای محلی خود را با پویاییهای جهانی وفق داده اند برگزاری رویدادهای بین المللی رایج تر شده است و میتواند نقش مهمی در توسعه کشورها ایفا کند و به عنوان کاتالیزور برای ایجاد شغل رشد کسب و کار بهبود زیرساختها و توسعه جامعه عمل کند منافع ملی از برگزاری چنین رویدادهایی به طور خودکار یا تصادفی اتفاق نمی افتد بلکه موفق ترین کشورها دارای یک برنامه توسعه بلندمدت هستند که این رویداد به آنها کمک میکند تا آنها را اجرا کنند.

مزایای اینگونه رویدادها بسیار زیاد است اما مواردی که میتواند چشمگیر و مورد توجه کشورها باشد شامل :

  1. همسویی رویداد با استراتژیهای رشد کسب و کار کشورها
  2. مشارکت سرمایه گذاری خصوصی و دولتی کشورها
    افزایش همکاری در قالب مشارکت بین بخش خصوصی و دولتی کشورهای شرکت کننده به طور فزایندهای به عنوان ابزاری کلیدی برای دستیابی به اهداف توسعه دیده می شود.
  3. توسعه ساختاری و گسترش زنجیره اقتصادی از طریق بازدید سرمایه گذاران
    سرمایه گذاران در این گونه از رویدادها میتوانند به طور موثری بر پر رونق تر کردن مباحث اقتصادی کمک کنند و با سرمایه ای که صرف میکنند باعث ایجاد اثر چند برابری بر درآمد، در سراسر زنجیره اقتصادی کشورهای شرکت کننده .گردند. همچنین اگر رویدادها به خوبی مدیریت شوند میتوانند این اثر چند برابری را روی مباحث اقتصادی جامع تر متمرکز کنند.
  4. میراث فرهنگی هر کشور بیان مهمی از تنوع فرهنگی آن کشور است که شایسته حفاظت است. رویدادها میتواند با ارائه آموزش توسعه مهارتها و فعالیتهای انتقال دانش به کشورهای دیگر نقش مهمی در حفاظت از میراث و فرهنگ آنها در سراسر جهان ایفا کند.

شناخته شده ترین هدف رویدادهای بین المللی افزایش آگاهی عمومی از علم” است.
این یا به صراحت گفته می شود یا در ارائه تمام اهداف و فلسفه رویدادها بیان شده است.
مهمترین اهداف بعدی ترویج گفتگو بین علم و جامعه و تشویق جوانان به “علم است لذا رویدادهای بین المللی را میتوان به عنوان قطبهای نوآوری نیز شناخت فرصتهایی که این رویدادها برای کشورها شناسایی میکند باعث میشود تمام ذینفعان حوزه نوآوری و خلاقیت به هم متصل شوند. زیرا علم و فناوری نقش مهمی را در عرصه سیاست ها بالاخص سیاست های جغرافیایی ایفا می کند و موضوعاتی از رقابت برای برتری در عرصه تکنولوژی بین قدرت های جهانی تا افزایش قدرت نظامی سازی و تجاری سازی مشترکات جهانی مانند مناطق قطبی دریاهای آزاد و فضای بیرونی را در برمی گیرد رویدادهای ،علمی فناوری و نوآوری می توانند از تلاش های دیپلماتیک حمایت کنند چرا که علم میتواند به جذب کشورهای غیر همفکر کمک کند و به نتایج ملموس و هم بستگی جهانی دست یابد.
بنابراین گنجاندن اینگونه رویداد ها در جعبه ابزار دیپلماتیک و پیام رسانی کشورها نه تنها کیفیت سیاست آنها را افزایش می دهد، بلکه به آنها کمک میکند تا ارزشها و منافع خود را به طور موثرتری دنبال کنند.

عضویت حقیقی سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان

عضویت در سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان درهایی از جنس فرصتهای بی نظیر بین المللی بر روی شما باز خواهد کرد. با پیوستن به یک سازمان بین المللی، بخشی از یک شبکه متنوع میشوید که فراسوی مرزها را در بر میگیرد و شما را با اندیشمندان و پژوهشگران بین المللی و متخصصان حوزه خود مرتبط می کند. چنین عضویت هایی منابع، فرصتهای یادگیری و رویدادهای منحصری را ارائه میدهند که به شما کمک میکنند که پیشگام حوزه خود باشید.

مزایای عضویت حقیقی ویپا

  • دسترسی به شبکه جهانی: با جامعه متنوعی از ،مخترعان ،مبتکران و متخصصان IP از صنایع و پیشینههای مختلف ارتباط برقرار کنید و بینش دانش و فرصتهای مشترک ارزشمندی که در اختیار شما قرار داده میشود استفاده نمایید.
  • فرصت های یادگیری: مهارتها و تخصص خود را از طریق کلاسهای انحصاری سمینارها دوره ها و برنامه های ویپا که توسط افراد متخصص و با تجربه برگزار می شود افزایش دهید.
  • بینش بهتر: اختراعات و نوآوریهای خود را به مخاطبان بیشتری نشان دهید اعتبار و پتانسیل خود را برای همکاری سرمایه گذاری یا تجاری سازی افزایش دهید و در مسیر پیشرفت خود بینش جامع تری داشته باشید.
  • حفاظت از مالکیت معنوی: از تخصص و منابع ویپا در زمینه حقوق مالکیت معنوی بهره مند شوید و اطمینان حاصل کنید که ایده ها و خلاقیتهای شما در مقیاس جهانی محافظت می شود.
  • رویدادها و برنامه های انحصاری: در طیف وسیعی از فعالیتهای سازمان دهی شده توسط ویپا از جمله کنفرانسهای بین المللی نمایشگاه ها مسابقات و رویدادهای شبکه ای که برای تقویت نوآوری، همکاری و توسعه حرفهای طراحی شده اند، بهره مند شوید.
  • منابع و پشتیبانی: به منابع ابزارها و راهنماییهایی که به شما کمک میکند تا در دنیای پیچیده اختراعات و مالکیت معنوی حرکت کنید، دسترسی پیدا کنید.
  • تخفیف ها و پیشنهادات ویژه: از تخفیفهای انحصاری در رویدادهای ویپا برنامههای آموزشی و خدمات لذت ببرید و ارزش عضویت خود را به حداکثر برسانید.
  • جامعه و همکاری: با اعضای دیگر در یک محیط حمایتی و الهام بخش تعامل کنید جایی که میتوانید ایده ها را به اشتراک بگذارید به دنبال مشاوره باشید و ارتباطات پایدار ایجاد کنید.