لوگو افق رادیس
لوگو افق رادیس

ثبت اختراع US PATENT

عناوین این مطلب

اگر وقت کافی برای مطالعه مقاله ندارید، مشاورین ما به صورت کاملا رایگان در خدمت شما هستند
ثبت اختراع US PATENT
با ثبت پتنت آمریکا از اختراعات منحصر به فرد شما محافظت میکنیم

درخواست ثبت اختراع

معروف‌ترین سیستم‌های پتنت، سیستم پتنت آمریکا
دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا، توسط معاون وزیر بازرگانی این کشور در حوزه مالکیت فکری که مدیرکل این نهاد نیز محسوب می‌شود، اداره می‌گردد.
دو کمیته مشورتی، شامل کمیته ثبت اختراعاتPPAC  و کمیته علائم تجاری TPAC، مسئولیت همکاری مدیرکل را بر عهده دارند.

ساختار «USPTO»

در واقع دو وظیفه عمده «USPTO» ، ثبت اختراعات و نشان‌های تجاری است بصورت کلی مجموعه فعالیت‌های بین‌المللی و سیاستی آن، به صورت متمرکز و تحت نظارت واحدی به نام «OPIA» قرار دارد.
دو زیر مجموعه عمده  «USPTO»، سازمان پتنت و علائم تجاری می‌باشند.
سازمان پتنت، درخواست‌های ثبت اختراع را بررسی نموده و پس از اطمینان ارزیابان از حائز شرایط بودن اختراع از منظر الزامات مرتبط مانند کاربرد صنعتی، نوآوری و افشای کامل، اقدام به اعطای گواهی ثبت اختراع به متقاضی می‌گردد.
از وظایف و مسئولیت‌های سازمان پتنت آماده‌سازی گزارشات ارزیابی اولیه مربوط به پیمان همکاری ثبت اختراع PCT، پاسخگویی به درخواست‌های تجدیدنظر و انتشار پتنت‌ها برای عموم مردم محسوب می‌شود.
سازمان علائم تجاری نیز، درخواست‌های ثبت نشان تجاری را با الزامات قانون مطابقت داده و در مورد نشان‌های ثبت شده، به عموم مردم و کسب ‌و‌کارهای مختلف، اطلاع‌رسانی می‌کند.
در واقع ۸۰ درصد از دانش و اطلاعات فنی، منحصراً در پتنت‌ها منتشر می‌گردد و از سوی دیگر، پتنت‌ها بیانگر روند کلی توسعه فناوری و بسیاری اطلاعات مفید دیگر هستند که از این اطلاعات، می‌توان برای پیشبرد مقاصد و اهداف کسب‌وکار استفاده نمود.
از آنجا که تحلیل دقیق و هوشمندانه آنها، در گرو جستجو و شناسایی بهترین و مرتبط‌ترین اسناد ثبت اختراع است، در نتیجه جستجوی پتنت امری مهم و نیازمند دانش و مهارت کافی می‌باشد.
از طرف دیگر، استقبال فزاینده از سیستم‌های مالکیت فکری و به‌طور خاص سیستم پتنت، منجر به تولید اقیانوسی از حقوق مالکیت فکری در اقصی نقاط جهان گردیده که رصد و جستجوی آنها را کاری بسیار دشوار می‌نماید.
راه‌حل این مشکل و دسترسی به اسناد ثبت اختراع، استفاده از پایگاه‌های داده پتنت است.
این پایگا‌ه‌های آنلاین که با گردآوری و تجمیع اسناد ثبت اختراع، اجازه جستجوی همه‌جانبه در حوزه‌های مختلف را به کاربران می‌دهند، شامل پلتفرم‌های متعلق به دفاتر ملی مالکیت فکری و برخی سیستم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند دفتر ثبت اختراع اروپا EPO  و همچنین پلتفرم‌های سفارشی‌سازی شده توسط برخی شرکت‌های فعال در حوزه مالکیت فکری می‌باشند.

پایگاه‌های داده:

  • PATENTSCOPE
  • Espacenet
  • Google Patents
  • LexisNexis PatentSight
  • Orbit

پایگاه‌های رایگان

خدمات جستجوی پتنت از طریق پایگاه‌های داده ثبت اختراع، نیازمند دانش و مهارت خاصی است.
برخی از پلتفرم‌ها، با سفارشی‌سازی خدمات جستجوی خود، این کار را تا حدی ساده نموده که البته دسترسی به این خدمات، نیازمند صرف هزینه خواهد بود.
در مقابل، در برخی از پایگاه‌های داده ثبت اختراع، مجموعه اسناد مربوطه را می‌توان به صورت رایگان جستجو نمود.

۱. پایگاه داده ثبت اختراع «USPTO»

یکی از معتبرترین سیستم‌های ثبت اختراع در جهان، سیستم پتنت آمریکا است که عملاً بسیاری از نوآوری‌ها و اختراعات مختلف را فارغ از منطقه جغرافیایی اولیه که در آن توسعه یافته و یا مجموعه بازارهای هدف، به سمت ثبت در این سیستم سوق می‌دهد.
پایگاه داده ثبت اختراع «USPTO»، شامل «US» پتنت‌های به ثبت رسیده است.

۲. پایگاه داده ثبت اختراع «PATENTSCOPE»

قرارداد همکاری ثبت اختراع، یک معاهده چندجانبه با مدیریت سازمان جهانی مالکیت فکری است که امکان ثبت درخواست در تعداد زیادی از کشور را امکان‌پذیر می‌کند.
این فرآیند، شامل دو فاز ملی و بین‌المللی است که در انتهای فاز بین‌المللی، درخواست‌های به ثبت رسیده در دفاتر ملی و یا دفتر وایپو، توسط این سازمان انتشار می‌یابد.
پایگاه اطلاعاتی PATENSCOPE، به منظور دسترسی علاقه‌مندان به پرونده‌هایPCT  راه‌اندازی شده و متن کامل تمامی اسناد انتشار یافته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
در این پایگاه داده رایگان، از طریق وارد کردن کلمات کلیدی، نام متقاضیان، مخترعین و طبقه‌بندی‌های بین‌المللی پتنت، امکان جستجوی پرونده‌های ثبت اختراع وجود داشته و حتی می‌توان از ابزارهای جستجو، به چندین زبان مختلف استفاده نمود.

۳. پایگاه داده ثبت اختراع «Espacenet»

از آنجا که بسیاری از شرکت‌های فناور، بازاری متشکل از تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را هدف قرار می‌دهند، حفاظت از اختراعاتشان نیازمند یک چتر حفاظتی جامع در تمامی این کشورها است و از همین رو، پیگیری مسیر ثبت اختراع از طریق «EPO»، منطقی‌تر خواهد بود.
پایگاه داده متعلق به این نهاد،Espacenet  نام دارد که امکان دسترسی به بیش از ۱۲۰ میلیون سند ثبت اختراع از سرتاسر جهان را برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای خود فراهم می‌کند.
از طریق این پایگاه داده، امکان «جستجو و شناسایی اسناد ثبت اختراع»، «ترجمه ماشینی اسناد ثبت اختراع»، «رصد روند پیشرفت فناوری‌های نوظهور»، «یافتن راهکارهای مناسبی برای مشکلات فنی» و «بررسی فناوری‌های در حال توسعه رقبا» فراهم می‌گردد.

۴. پایگاه داده ثبت اختراع Google Patents

گوگل پتنت Google Patents، یکی از محصولات جالب و منحصربه ‌فرد شرکت گوگل بوده که دقیقاً به همان روش موتور جستجوی محبوب این شرکت کار می‌کند.

۵. پایگاه داده ثبت اختراع Free Patents Online

شما با استفاده از پلتفرم جستجوی «FreePatentsOnline» یا «FPO»، می‌توانید بطور گسترده‌ای از اسناد ثبت اختراع، شامل «US» پتنت‌ها (گواهی‌های ثبت اختراع و درخواست‌های به ثبت رسیده)، اسناد مرتبط با پتنت‌های اروپایی، چکیده پتنت‌های ژاپنی، درخواست‌های «PCT» و مجموعه اسناد ثبت اختراع آلمان را جستجو نموده و موارد مدنظر خود را بیابید.
لازم به ذکر است که این شرکت، علاوه بر FPO، مجموعه ابزارهای دیگری با نشان تجاری CitePatents و Patent Plaque و Plaque It را نیز توسعه داده و تجاری‌سازی نموده است.

۶. پایگاه داده ثبت اختراع «Lens»

پایگاه معتبر لنز Lens.org  را می‌توان یک زیرساخت منبع باز و در مقیاس جهانی دانست که با عرضه اطلاعات علمی و فنی در قالب پتنت، مقالات و …، سیستم نوآوری را کارآمدتر، شفاف‌تر، عادلانه‌تر و فراگیرتر می‌سازد.
یکی از مهمترین اهداف لنز که در وب‌سایت این پلتفرم هم مورد تأکید قرار گرفته، معرفی سیستم پتنت به‌عنوان یک منبع الهام‌بخش برای کارآفرینان، شهروندان و سیاست‌گذاران بوده و ادعا می‌شود که بالغ بر ۹۵ درصد از اطلاعات پتنت از سرتاسر جهان (و پیوندهای علمی مرتبط با آن‌ها) را در خود جای داده است.
در کشور آمریکا معمولا ثبت پتنت توسط یک نهاد که برای ثبت اختراعات در نظر گرفته شده است انجام می‌شود این سازمان که با نام سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا شناخته می‌شود اقدام به ثبت پتنت می‌کند و افرادی که ایده‌های تجاری دارند می‌توانند با مراجعه به دفتر آن‌ها پروسه ثبت پتنت را انجام دهند.

برای دریافت خدمات، با ما در ارتباط باشید
ساعت پاسخگویی روز‌های کاری از ساعت ۹ صبح الی ۱۸ عصر
مشاوره رایگان
مشاوره رایگان
تنها با پر کردن فرم زیر برای شما

کارشناسان حرفه ای ما با شما تماس خواهند گرفت و از ایده تا پایان راه با شما هستند

کارشناسان حرفه ای ما با شما تماس خواهند گرفت و از ایده تا پایان راه با شما هستند

مهاجرت به آمریکا برای مخترعان

شرکت افق فرساد رادیس آماده ارائه مشاوره و انجام کلیه امور مرتبط با مهاجرت از طریق ثبت اختراع به آمریکاست و در تمامی مراحل ثبت اختراع تا تکمیل پروسه مهاجرت همراه شما خواهد بود.

  • دارای وکیل شخصی مقیم کانادا
  • امکان اخذ ویزای خانواده برای همسر و فرزندان تا 21 سال
  • انجام کل پروسه ویزا در طی 18 ماه
  • بدون نیاز به حضانت مالی و کاری
  • عدم نیاز به سرمایه گذاری و گردش حساب
  • سریع ترین و راحت‌ترین روش مهاجرت به آمریکا
  • ویزای مهاجرت و امکان تحصیل و کار
  • بدون محدودیت سنی
  • داشتن مدرک IELTS با نمره 5 یا بالاتر الزامی است

در کشور آمریکا حق انحصاری ایده ثبت شده از طریق نهاد متولی فعالیت‌های ثبت اختراع یعنی سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا United States Patent and Trademark Office  که به اختصار USPTO نامیده می‌شود صورت می‌گیرد.
این حق معمولاً به مدت ۲۰ سال در اختیار صاحب اثر قرار می‌گیرد و این امر موجب می‌شود تا هیچگاه بدون اجازه رسمی مالک آن مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.
این سازمان مهمترین ارگان زیر نظر وزارت بازرگانی جهت ثبت اختراعات در کشور آمریکا می‌باشد و به اختراعات ثبت شده در این سازمان گواهی اعطا می‌نماید و به طور کلی در زمینه مالکیت فکری و معنوی مرجع مشاوره نیز می‌باشد.

انواع ثبت پتنت در سازمان ثبت اختراعات و علائم تجاری:

در این سازمان، تمامی پتنت‌ها به 3 دسته کاربردی، طراحی و ویژه گیاهان اعطاء می‌شود:

۱. پتنتی که به اختراع تعلق می‌گیرد.

پتنت‌های کاربردی هستند که توسط افرادی که ایده‌های جدید در فرایندهای کاربردی، ماشین‌، محتویات و مطالبی در خصوص تولید و ترکیب مواد و یا هر گونه بهبود و ارتقای کیفی موثر و مفید را اختراع می‌کنند درخواست می‌شوند. بیشترین تعداد ثبت پتنت‌ در آمریکا در این دسته قرار می‌گیرد.

2. پتنتی که به طرح صنعتی تعلق می‌گیرد.

پتنت‌های طراحی توسط افرادی قابل ثبت و درخواست هستند که طراحی جدید و پایه‌ای را در خصوص مطالب مرتبط با ساخت و تولید، ابداع می‌کنند.

۳. پتنتی که به گونه گیاهی اعطاء می‌شود.

پتنت مرتبط با گیاهان به افرادی که بازتولید هرگونه متفاوت، متمایز و جدیدی را از گیاهان ابداع و کشف می‌کنند اعطا خواهد شد.

مزیت برتر ثبت پتنت در آمریکا

  1. از جمله مزیت‌های ثبت پتنت می‌توان گفت که پس از دستیابی به حقوق انحصاری، شرکت قادر خواهد بود تا از سوء استفاده دیگران از اختراع ثبت شده به صورت تجاری جلوگیری نموده و این امر باعث کاهش قدرت شرکت‌های رقیب در بازار شده و شرکت شما در تجارت مربوطه به چهره‌ای منحصر به‌فرد تبدیل خواهد شد.
  2. اخد سند اختراع در آمریکا یکی از راههای حمایت از ایده اجرا شده می‌باشد و این امر می‌تواند برای کشور تولید‌کننده اختراع درآمدزایی نیز داشته باشد. مخترع می‌تواند با رعایت شرایط و مراحل ثبت اختراع به حمایت بین‌المللی دست یابد و با فروش امتیاز اختراع خود درآمد کافی کسب کند و برای کشور نیز از نظر صادرات محصولات و بازرگانی سودآور خواهد بود.
  3. عدم افشای نتایج با ارزش حاصل از تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی، پژوهشگران، نخبگان علمی و صنعتی را هم به‌همراه دارد.
  4. آسان کردن راه مهاجرت و اخذ اقامت به کشورهای دیگر از مهمترین مزایای آن میباشد.

مهاجرت و اخذ اقامت از طریق ثبت پتنت در آمریکا

امروزه اکثر مخترعین و صاحبان ایده‌ها که دارای اختراعی خلاقانه و ایده‌ای نو و قابل رقابت در مقیاس جهانی هستند تمایل به ایجاد کسب‌وکار در دیگر کشورها به‌منظور حمایت و پشتیبانی بیشتر در شرکت‌های بزرگ‌تر دارند.
کشورهای مطرحی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا و آلمان با ایجاد بستری مناسب هرساله پذیرای تعدادی از مخترعین می‌باشند به همین دلیل ثبت اختراع می‌تواند راه ورود به این رقابت را هموارتر کند.
نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است که تفاوت ثبت پتنت در آمریکا نسبت به بقیه کشورها به این صورت می‌باشد که اگر اختراعی در آمریکا ثبت کنید در اکثر کشورهای دنیا نیز معتبر است درحالی‌که اختراعات ثبت شده در بسیاری از کشورها در آمریکا معتبر نیستند و نیاز است که دوباره در آمریکا ثبت شود.
به‌طور مثال برای مهاجرت از طریق ثبت پتنت به کانادا باید اختراع و ایده فرد توسط سازمان‌های مشخص در کانادا حمایت و سرمایه‌گذاری شود.
این سازمان‌ها، گروه‌های تجاری‌ هستند که برای پشتیبانی یا سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و اختراعات تأیید شده‌اند.
بدین صورت که موفقیت و یا عدم موفقیت اختراعات و ایده‌ها را ارزیابی می‌کنند و در نهایت اگر ایده‌ای مورد تایید قرار گرفت، نامه حمایت و سرمایه‌گذاری در این خصوص صادر می‌گردد و مخترعین می‌توانند توسط ویزای استارت آپ اقدام به مهاجرت از طریق اختراع به کانادا (ویزای ثبت پتنت) نمایند یا در مورد مهاجرت به آمریکا، ثبت پتنت می‌تواند در اخذ ویزای مخصوص افراد مخترع، نخبه‌ها و پژوهشگرها تاثیر داشته باشد.
مهاجرت از طریق ثبت اختراع به کانادا دارای شرایطی هست که بهتر است مخترع قبل از ثبت با شرایط آن آشنا شود.
در واقع با داشتن ایده یا اختراع و در صورت واجد شرایط بودن می‌توان از طریق برنامه‌های مهاجرت تحصیلی، اخذ ویزای استارت آپ و یا ثبت شرکت برای مهاجرت اقدام کرد و ثبت اختراع این مسیرها را هموارتر کرده و شانس اخذ ویزا را بیش‌تر می‌کند.